Sakinleşmeye ve düşüncelerini toparlamaya ihtiyaç duyuyorsan kendi sınırlarını keşfedebileceğin meditasyon dünyasına adım atmaya ne dersin? Merak ettiğin tüm soruların yanıtları bu yazıda!

Zihnini yoran iş stresi, sınav kaygısı, geçmişte takılı kaldığın düşünceler ve geleceğe dair endişelerin olabilir. Pek çok insanın baş etmeye çalıştığı bu duyguları sen de kendi içine dönerek çözümleme yoluna gidebilirsin. Fakat bu yöntemden maksimum verimi almak istiyorsan öncelikle meditasyon nasıl yapılır, çeşitleri nelerdir ve ne gibi noktalara dikkat etmen gerekir iyice öğrenmelisin. Temelde oldukça basit olan meditasyon uygulamaları aslında yoğun bir odaklanma ve zihin boşaltma becerisi gerektiriyor. Nefes alışverişine veya bir müzik tınısına odaklanmak ya da aklındaki tüm düşünceleri boşaltıp hiçbir şey düşünmemeye çalışmak kulağa kolay geliyor olabilir. Fakat düşünmeden tek bir saniye harcamakta zorlanan beynin, sen meditasyon yapmaya çalışırken odağını bozmak için elinden geleni yapacaktır. Eğer zaman içerisinde farklı tekniklerde ustalaşmak ve meditasyondan beklediğin sonuçları alabilmek istiyorsan sen de bu alanda doğru bir başlangıç yapmalısın. Dilersen meditasyon serüvenine atılmadan önce meditasyon neden yapılır konusuna etraflıca bir göz atalım.

Meditasyon Neden Yapılır?

meditasyon neden yapılır

Dini ritüellerden ortaya çıkan meditasyon yöntemleri, günümüzde öz farkındalık ve iç huzur sağlama amacıyla kullanılıyor. Farklı toplumlarda rastlanan bu odaklanma ve zihni boşaltma ritüelleri kültürden kültüre değişik gösteriyor. Modern yaşamın içerisinde dikkat dağıtan pek çok unsur bulunduğu için de tüm bunlardan sıyrılmak, kişisel olgunluğa erişmek ve farklı düşünsel yetiler kazanmak isteyenlerin sayısı günden güne artıyor. Bu sebeple de meditasyon nedir nasıl yapılır konusu yıllar içinde popülerliğini artıran konuların arasında yer alıyor. Sen de meditasyon ne işe yarar diye merak edenlerdensen farklı meditasyon yöntemlerinin bilinen faydalarını şu şekilde sıralayabiliriz;

  • Hem fiziksel hem zihinsel olarak rahatlama hissi
  • İç huzuru bulma, ruhu dengeleme ve mutluluğa yönlendirme
  • Strese bağlı hastalıkları azaltma
  • Olaylara daha geniş veya farklı bir perspektiften bakabilme yetisi
  • Yaptığın işlere daha iyi odaklanma

Meditasyona Dünyasına İlk Adımı Atmak

meditasyonda ilk adım

Kendini keşfetmek, odaklanmak, düşünmek ya da çok fazla düşünen zihnini biraz dinlendirmek için meditasyona başlamayı düşünüyorsan yapman gerekenler son derece basit. Meditasyon başlangıç olarak bir hazırlık süreci gerektiriyor. Doğru hazırlık süreci ile yaptığın meditasyondan maksimum verim alabilirsin. Bunun için gerçekleştirmen gereken adımlar şunlar;
 

Doğru Alan Tercihi

Meditasyona başlamadan önce doğru alanı seçtiğinden emin olmalısın. Temelde sadece odaklanıp düşüneceğin için her tür ortam uygun olur diye düşünebilirsin. Fakat dikkatini dağıtacak etkenlerden bu süreçte mümkün olduğunca uzaklaşmalısın. Huzurlu bir ortam bulup burada telefon, televizyon veya tablet gibi dikkat dağıtıcıları kapatmalısın. Meditasyona başlamadan önce evde bulunan kişilere haber verip bu süreçte rahatsız edilmeyeceğinden emin olmanda da fayda var. Fakat içeride gerçekleşen kısık sesli konuşmalar, saatin tik takları ve gökyüzünden geçen bir uçak gibi arka plandaki sesler meditasyonunu etkilememeli. Burada amaç her yeri tamamen sessizliğe büründürmek değil, yalnızca rahatsız edilmemek. Arka plan seslerini göz ardı edip kendi içine odaklanman meditasyonun önemli noktalarından biri. Bu nedenle, eğer çok kalabalık ve yoğun trafik akan bir bölgede değilsen meditasyonunu dış mekanlarda bile yapabilirsin.

Vücudunu Rahatlatma

vücudunu rahatlatma

Meditasyon öncesi yapacağın esneme hareketleriyle vücudunu rahatlatmaya ve üzerindeki gerginliği atmaya yardımcı olabilirsin. Eğer uzun sürecek meditasyonlar yapıyorsan bu süreç boyunca vücudunun tutulmaması için de başlangıçta yapacağın esneme hareketleri önemli. Meditasyona nasıl başlanır konusuna yoğunlaşırken zaman zaman gözden kaçırılabilen bir konu da kıyafetler. Giydiğin kıyafetlerin rahatlığı, meditasyon sırasında oluşacak rahatsızlık hissini engelleyebilmek için önemli. Esnek ve hareketlerini kısıtlamayan kıyafetler ile odaklanmana engel olacak unsurları azaltabilirsin. Otururken bacaklarında gerginlik hissi yaratan bir pantolon, karnını sıkıştıran bir gömlek veya sürekli yukarı sıyrılan bir tişört ile meditasyon pek de istediğin gibi geçmeyecektir. Bu süreci çok daha konforlu bir hale getirebilmek için rahat kıyafetlerden yardım almalı ve esneme hareketlerini unutmamalısın. Meditasyon yaptığın anları daha özel kılmak ve bunu bir ritüel haline getirmek için kullandığın kıyafetleri yumuşak, konforlu ve uçuş uçuş kumaşlardan seçebilirsin. Bu tür kıyafet çeşitlerine göz atmak ve kendin için yaptığın bu harcamalarda Paracık kazanma imkanını yakalamak için Hopi anlaşmalı markaları da tercih edebilirsin.

Zaman ve Oturuş Pozisyonu Ayarlama

meditasyonda oturuş pozisyonu

Meditasyon nasıl yapılır evde diye merak eden pek çok insan, süre konusunda kararsızlık yaşıyor. Meditasyon denilince akla uzun oturuşlar ve saatlerce süren odaklanma seansları geliyor olabilir. Fakat yapacağın meditasyonun süresini sen belirleyebilirsin. İlk etapta asıl dikkat etmen gereken nokta, meditasyonu ne kadar süre yaptığın değil doğru yapıp yapmadığın olmalı. Eğer doğru bir şekilde içine dönmeyi başarıyor ve bunu 5-10 dakika boyunca sürdürebiliyorsan meditasyonun başlangıçta bu süreyle sınırlı kalabilir. Zaman içerisinde odaklanmaya adapte olup bu süreleri artırabilirsin. Böylece 30 dakika, 1 saat veya üzeri sürelerde meditasyon yapma yolunda ilerleyebilirsin. Meditasyon başlangıcında bu süreyi belirlemen, gelişimini izlemek adına senin için avantaj sağlayacaktır. Bir saat kurup alarm sesini duyana kadar meditasyona devam edebilirsin. Eğer alarma kadar rahatça durabildiğini fark ediyorsan bir sonraki seferde bu süreyi artırabilirsin. Meditasyon kaç dakika yapılır konusunun yanı sıra oturuş şeklin de oldukça önemli. Burada kilit nokta vücudunun rahat olması. Bu sebeple yerde bağdaş kurarak, sandalyede oturarak veya yere sırtüstü uzanarak meditasyon yapabilirsin. Fakat tüm bu pozisyonlarda sırtının dik olmasına dikkat etmelisin. Eğer dik durmakta zorlanıyorsan yere bir yoga matı sererek yatabilir veya sırtını bir yere dayayıp minderlerle destekleyebilirsin.

Meditasyon Yaparken Uygulayabileceğin Teknikler

meditasyon teknikleri

Meditasyon sırasında uygulayabileceğin tekniklerin pek çok farklı sınıflandırmaları bulunuyor. Uygulamak istediğin yönteme göre bunları üç farklı şekilde ele alabiliriz. Sana en kolay gelen ve doğru bir şekilde gerçekleştirebildiğin tekniği seçerek meditasyona başlayabilirsin. Sana iyi hissettirecek ve zihnini boşaltmana yardımcı olacak bu üç tekniği birlikte inceleyelim.
 

Farkındalığını Artıracak Bilinç Ayrışması Tekniği

Bilinç ayrışması meditasyon tekniğinde zihnini boş tutman gerekiyor. Üzerine düşünecek, irdeleyecek ve konsantre olacak herhangi bir konu belirlemeden tüm düşüncelerden soyutlanıp tamamıyla sessiz bir zihne odaklanman gerekiyor. Başlarda son derece zorlanacağın bu teknikte git gide zihnini boş tutabilme sürenin arttığını gözlemleyeceksin. İlk başlarda düşüncelerinin sürekli beyninin derinliklerinden bir konu bulup öne getirdiğini fark edebilirsin. Bu gibi durumlarda pes etmek yerine zihninin dağıldığını fark edip tekrar kendini bu düşüncelerden soyutlamaya çalışmalısın. Bu şekilde devam ettiğinde zamanla kendindeki değişimi ve ilerlemeyi görebilirsin.

Konsantrasyon ve Kontemplasyon Tekniği ile Odaklan

konsantrasyon ve kontemplasyon tekniği

Bu meditasyon tekniğinde mantralar ön plana çıkıyor. Bu nedenle öncelikle mantranın ne olduğunu açıklığa kavuşturmamızda fayda var. Daha önce duymuş olabileceğin mantralar, odaklanmak için seçtiğin bir ses, sözcük, şarkı, nefes alışverişi veya cümle olabiliyor. Odaklanmak istediğin mantranın ne olacağı sana bağlı. Sürekli tekrar eden ve ritmik bir şekilde takip edebileceğin bu mantra ile meditasyona çok daha kolay odaklanabilirsin. Konsantrasyon ve kontemplasyon tekniğinde kendine bir fikir veya konu belirleyerek bunun üzerinde yoğunlaşabilirsin. Düşünürken de arka planda açacağın dingin bir müzik sesine, nefes alışverişine veya bir geometrik şekle odaklanabilirsin. Burada önemli olan nokta belirlediğin konunun dışındaki fikirler ile düşüncelerini dağıtmadan yalnızca o konunun üzerinde yoğunlaşman ve derin bir şekilde düşünmen. Konu zihnimiz olunca bir düşünceden diğerine atlamak ve farklı konular ile dağılmak çok kolay. Fakat bunu fark ettiğinde hemen ilk düşünceye dönerek konsantrasyonunu koruyabilirsin. Ana konuda kalmak için mantranı bir anahtar olarak kullanırsan çok daha rahat bir şekilde odaklanabilir ve meditasyon faydalarını görebilirsin.

Kendi İçine Döneceğin Transandantal Meditasyon Tekniği

transandantal meditasyon tekniği

Nasıl meditasyon yapılır konusunda çabasız bir teknik denemek istiyorsan düşünceyi aşma meditasyonu olarak da bilinen transandantal meditasyon tekniğini uygulayabilirsin. Bu teknikte, yüzeysel düşüncelerde gezinmeden zihnin direkt olarak düşüncelerin kaynağına dalış yapıyor. Bu derin düşünme hali çabasız gerçekleştiği için zihnin sınırsız bilinç haline de kendi doğal eğilimleri ile ulaşıyor. Bu teknikte hiçbir konu üzerinde düşünmeye, zihninde bir şeyler canlandırmaya veya felsefi konular üzerinde düşünmene gerek yok. Zihnin kendi derin düşünceleri içerisinde hareket ederek doğal bir meditasyon haline geçecektir. Birbirinden farklı yöntemler arasından sen de en rahat şekilde gerçekleştireceğin tekniği seçerek zihnini keşfedebilir ve kendi beden gücünün farkına varabilirsin. Sınırlarını keşfedebileceğin farklı aktivitelere ilgi duyuyorsan reformer pilates hakkındaki yazımıza da buradan göz atabilirsin.

Senin için seçtiğim diğer içeriklere göz atmak ister misin?