Etkili yüzme tekniklerini öğrenerek denizde veya havuzda çok daha eğlenceli bir yüzme deneyimi için içeriğimizi okumaya başlayabilirsin!

Yüzme teknikleri ile deniz ve havuz fark etmeksizin harika kulaçlar atmaya hazır mısın? İster yaz tatilinde deniz kıyısındayken ister kapalı yüzme havuzlarında ol; doğru yüzme teknikleri sayesinde yüzmeden alacağın keyfi katbekat artırabilirsin. Peki bunlar neler? Deniz ve havuzda yüzme teknikleri değişkenlik gösteriyor mu? Hepsini senin için derledik!

 

Serbest Yüzme Tekniği

Yüzme Teknikleri Serbest

En bilinen yüzme stilleri arasında serbest yüzme başı çekiyor. Aslında denize veya havuza girdiysen bilerek ya da bilmeyerek sen de bu tekniği uygulamışsındır. En etkili stiller arasında da yer alan serbest yüzme teknikleri aynı zamanda hızlı yüzme teknikleri içerisinde de bir hayli popüler. Bu nedenle de yarışlarda çokça bu tekniği görebilirsin. Öğrenmesi diğer pek çok stile göre daha basit olduğu için serbest yüzme, kolay yüzme teknikleri arasında da kabul ediliyor.

  • Bu tekniğe göre: Yüzükoyun, yani yüz yere gelecek şekilde suda konumlanılır.
  • Kollar, birbirini art arda takip ederek dairesel hareketler yapar ve ayak vuruşları (flutter kick) ile de suda ileri doğru yüzülür.
  • Ön kol tarafından yakalanan su, arkaya doğru itilir.
  • Hareketi daha rahat yapmak için bir omuzun suya girip çıkması da avantaj sağlayabilir.
  • Kollar omuz hizasından suya girmeli ve ileri uzanmalıdır.
  • Gözlerin de havuzun dibine bakması gerekiyor.
  • Özetle bir sağ, bir sol kol çekişi ve farklı sayılarda ayak vuruşundan meydana geliyor.

Sırtüstü Yüzme Tekniği

Sırtüstü Yüzme Teknikleri

Peki başka yüzme teknikleri nelerdir diyorsan en az serbest stil kadar meşhur bir tarz daha var: Sırtüstü yüzme de birkaç aşamadan oluşuyor ve görece dinlenme sağladığı için rahatlamak için de ara ara pek çok yüzücü bu stili deneyebiliyor. Bu stilde baş sabit kalıyor ve bedenin merkezi oluyor. Yüzerken vücudun ve doğal olarak yüzün yukarı baktığı bu teknik, geri geri yüzülen stil olarak da tanımlanıyor.

  • Sırtüstü yüzme tekniğini uygularken ayakların suyun dışına çıkmaması isteniyor.
  • Bu nedenle vücudu mümkün olduğunda düz tutmak yarar sağlıyor.
  • Tüm vücudu suyun yüzeyinde tutma özen göstermek gerekiyor.
  • Baş ve boyun kısmı ise adeta yatakta yatar gibi gevşek olmalı.
  • Gözler yukarı bakmalı, baş ise kulak hizasına kadar suya gömülmeli.
  • Kol sudan dışarı çıkarılırken omuzun da mutlaka hareket ettirilmesi gerekiyor.
  • Kol suyun dışındayken dirsek bükülmez, su içindeyken bükülebilir.
  • Yarım daire şeklinde ilerleyen kol hareketinde sudan önce omuzun çıkması gerekiyor. Akabinde eller çıkabilir.
  • Suyu yakaladıktan sonra ise bir çekiş uygulanıyor.

Kurbağalama Yüzme Tekniği

Yüzme Teknikleri Kurbağalama

Daha çok müsabakalarda ve havuzda yüzme teknikleri arasında sayılabilen kurbağalama stili de bir hayli meşhur. Yuvarlağa yakın hareketler ile uygulanan bu stil, suda ilerleme biçimleri arasında oldukça eski. Bu açıdan bilinen en eski yüzme stillerinden de biridir. Günümüze gelene kadar birçok form değiştiren kurbağalama stil 1960'lı yıllarda şöyle uygulanıyordu: Kolun suyu çekişi kalçalara kadar devam ediyor ve nefes suyun çekişinden hemen sonra gerçekleşiyordu. Sürtünme fazla olduğu için en yavaş yüzme stili olarak da biliniyor.

  • Bacaklar ve kollar yanlara açılır ve toplanır.
  • Dizler hafif bükülmüş vaziyette ve topuklar kalçaya doğru çekilmişken ayaklar dışa doğru çevrilir ve ayak tabanları ile su arkaya doğru kuvvetli bir şekilde itilir.
  • Kollar ise düz bir şekilde ileri uzanır. Kollar dirsekten hafifçe bükülür ve 90 dereceye gelinceye kadar suyu çekmeye devam eder.
  • Ardından dirsekler göğüs altında birleşir ve avuç içleri dışa doğru, eller ise ileriye doğru bakar.
  • Bu stilin ayırt edici özelliklerinden biri kol ve bacağın neredeyse yarı yarıya görev almasıdır.
  • Kulaç aşamasında ise önce dışa, sonra içe doğru bir hareket uygulanır.

Kelebek Yüzme Tekniği

Yüzme Teknikleri Kelebek

Gerek havuzda gerek denizde yüzme teknikleri arasında çokça öne çıkan stillerden biri ise kelebekleme yüzmedir. Yüzme stilleri arasında en yeni olanlardan biridir ve 1950'li yıllarda Avrupa'da da çok ilgi görmüştür. Tekniği iyi kavrayıp uyguladığın takdirde gerçekten hızlı bir yüzme kabiliyetine sahip olabilirsin.

  • Kelebekleme yüzme stilinde önce kollar omuz genişliğinde açılıyor ve kollar bu sırada baş üzerinden ileri doğru gerilmiş bir şekilde uzanıyor.
  • Avuç içleri ise dışa doğru bakıyor ve kollar ile yarım daire oluşturup anahtar deliğini andırırcasına çekiş yapılıyor.
  • Suyu çekiş sırasında ise dirsekler, ellerin yukarında olmalı.
  • Çekiş esnasında avuç içlerinin içe dönük ve hafif geriye doğru bakacak hâle getirilmesi gerekiyor.
  • Ardından da eller vücudun iki yanından geçiyor ve arkaya doğru itiliyor.
  • Ayaklar ise ellerin suya girmesi ve çıkmasına paralel bir şekilde iki vuruç gerçekleştirebilir.
  • Ayakların bu etapta aldığı hâl ise dışa süpürme şeklindedir.

Yüzme İçin Doğru Ekipmanlar Neler?

Yüzme Ekipmanları

Tekniklerden birini, birkaçını, tamamını iyi bir şekilde öğrenip uygulasan bile doğru ekipmanlara da sahip olman önemli. Bunlar, yüzmede sana yardımcı olabileceği gibi muhtemel aksiliklerin de önüne geçmeni kolaylaştıracaktır. Bunların bazılarını sıralayalım:

  • En önemli ekipmanlardan biri herhalde mayolar olsa gerek. Ne var ki burada da herhangi bir mayo yerine, direkt yüzücü mayolardan tercih edebilirsin. Suya karşı olan direncimizi minimuma indirebildiği için yüzücü mayolar çok iş görüyor. Böylece yüzme esnasında çok daha rahat hissedebilirsin.
  • Bone takmak pek çok kişi çekinilen bir durum olsa da birden fazla faydası var. Özellikle havuzlarda hijyen için belirlenen standartları korumaya yarıyor ama yalnız bu değil. Aynı zamanda boneler suda oluşan direnci azaltabiliyor ve daha iyi bir yüzme tecrübesinin kapılarını açabiliyor.
  • Özellikle denizde yüzecekler içinse paletler çok iş görüyor. Çok daha hızlı yüzmek istersen sen de palet kullanabilirsin. Bacak kasları ve ayak bileğine çok fazla yük bindirebileceği için her yüzmede palet kullanmak ise önerilmiyor.
  • Özellikle klorlu havuzlarda ise göz kızarıklığını engellemek için yüzücü gözlüğü alabilirsin. Bu sayede su altında gözlerini rahatça açabilirsin.
  • Kulak ve burun tıkaçları da rahat yüzmeyi sağlayabilir. Bunlar, küçük olup son derece ergonomik ürünler. Böylece hem havuz hem de denizde genzine su kaçmasını önleyebilirsin.

Yüzme için gerekli tüm spor kıyafeti ihtiyaçlarını buradan giderebilir, alışverişin esnasında sana özel ekstra Paracık kazanmanın keyfini çıkarabilirsin!

 

Senin için seçtiğim diğer içeriklere göz atmak ister misin?