internet-bagimliligi-ile-ilgili-bilmen-gerekenler

İnternet Bağımlılığı İle İlgili Bilmen Gerekenler

İnternete giren cihazlarla ve genel olarak online dünyanın kendisiyle çok yakın bir ilişkinin kurulduğu yeni bir haber değil. Fakat bu ilişki, son yıllarda fazla samimi hâle geldi. Peki gerçekten internet bağımlılığı diye bir şey var mı dersin? Hadi bu sorunun cevabını arayalım.
 

İnternet Bağımlılığı Nedir?

İnternet bağımlılığını internetin aşırı kullanımından doğan bir eylemsel bağımlılık olarak tanımlayabiliriz. “Patolojik/problematik internet kullanımı” ve “kompulsif internet kullanımı” gibi kullanımları da olan bu kavramı, teknoloji ya da akıllı telefon bağımlılığı olarak isimlendirmek de mümkün. İnternet bağımlılığını önemli bir psikolojik problem olarak ele alan profesyoneller olduğu gibi bunun mental rahatsızlık sayılamayacak bir sorun olduğunu söyleyenler de var.
 

Telefonlarımızla İlişkimiz Ne Durumda?

telefonlarimizla-iliskimiz-ne-durumda

  • Dünyaca ünlü online istatistik portalı Statista, mobil telefon kullanımının 2019 itibarıyla 4,68 milyara ulaştığını, bunun yaklaşık 2,7 milyarının ise akıllı telefon olduğunu söylüyor.
  • Deloitte'un 6 kıta, 32 ülkede 51 binden fazla kişiyle gerçekleştirdiği Global Mobil Tüketici Anketi'ne göre[1] ise 18-24 yaş arasındakiler günde tam 86 kez, diğer yaş grupları ise günde 47 kez telefonuna bakıyor.
  • Bununla birlikte yüzde 89'u sabah kalkar kalkmaz, yüzde 81'i ise yatmadan hemen önce telefonunu kontrol ediyor.
  • Gün içinde de birçok aktiviteyi telefona bakarak yapıyoruz. Alışveriş yaparken, TV izlerken, aile ve arkadaşlarla konuşurken, yemek yerken telefon kontrol etme oranları oldukça yüksek.
  • Bir yandan, bu ilişkinin fazla yakın olduğunun da farkındayız. Aynı araştırmaya göre yüzde 72'miz telefonunu çok fazla kullandığını düşünüyor.
  • Telefonu gözümüzün önünden kaldırarak, sesini veya internetini kapatarak onunla olan ilişkimizi sınırlandırmaya çalışıyoruz.
  • Yüzde 38'imiz, birileriyle görüşürken telefonunu çantasında ya da cebinde tutmaya özen gösteriyor. Yüzde 32'imiz ise bildirimlerini kapatıyor.
  • Geceleri uyumadan önce telefonu kapatma oranı ise yüzde 26.

İnternet Bağımlılığını Önlemek İçin Neler Yapabilirsin?

Eğer bu kavramı yalnızca canımızı sıkan, değiştirip dönüştürmeyi istediğimiz bir eylem olarak ele alırsak onu basitçe tanımlayıp bu bağımlılıktan kaçınmak için neler yapabileceğimizi rahatça konuşabiliriz.
 

İnternette çok fazla oyun oynayarak geçirilen vakit, dürtüsel olarak online alışveriş yapmak, Instagram, Facebook gibi sosyal medya hesaplarını devamlı kontrol etmek internet bağımlılığının örnekleri olarak sıralanabilir. Bu tip davranışlar kişiyi günlük yaşamından, ilişkilerinden, iş, okul gibi sorumluluklarından alıkoyar hâle geldiyse önlem almanın zamanı gelmiş olabilir. Peki önlem almak için neler yapabilirsin?

  1. Durumunu analiz et: İşe basit bir analizle başlayabilirsin. Öncelikle bağımlılığa sebep olan risk faktörlerini belirle. Belki de yaşam alanının daraldığını hissediyor, enerjini boşaltacak bir alan arıyorsun.
  2. Bildirimlerini kapat: Klasik bir önlemle devam edelim. En çok kullandığın uygulamaların bildirimlerini azaltabilir ya da kapatabilirsin. Böylece her bildirimde telefonu eline almaz, aralıklı kontrollerinde tüm güncellemeleri bir arada görebilirsin.
  3. Ekrana süreni sınırla: Bilgisayarın, tabletin ve telefonunla geçirdiğin zamanı belirli sürelerle sınırla. İnterneti ya da bildirimlerini kapatmayı yeterli bulmuyorsan artık pek çok akıllı telefonda olan uygulama sınırlamalarını ve ekran süre ayarlamalarını kullan. Günlük ve haftalık kullanımlarına göz at, süre kısaldıkça daha da azını hedeflemek için motive olabilirsin.
  4. Mesaj göndermek yerine telefon aç: Bu sayede diyalog daha hızlı gerçekleşir ve ekrana baktığın süre kısalır. Tabii telefonda konuşmak hem senin hem de karşı taraf için tercih edilecek bir durumsa…
  5. Sık sık mola ver: Yaptığın işin müsaade ettiği ölçüde bol bol molaya çık ve bu molalarda telefonunu gerekmedikçe yanına alma.
  6. Telefonsuz uyu, telefonsuz uyan: Uyanır uyanmaz telefonunu kontrol etmeyi ve yatağa telefonunla girmeyi de bırakabilir misin? Neden olmasın! Uykudayken telefonunu uçak moduna almayı ve hatta odandan çıkarmayı da düşünebilirsin. Eğer telefonunu alarm olarak kullanıyorsan onun yerine bir akıllı saat edinmeye ne dersin? İstersen sana alarmından faydalanabileceğin birkaç akıllı saat ve bileklik önerisinde bulunabilirim:
  • Huawei GT Active: 1.39 inçlik OLED ekranı ve yeni işletim sistemi ile Huawei ailesinin yeni üyesi olan GT Active kablosuz şarj özelliğine de sahip.
  • Tsmart S03 GPS: Yüksek kapasiteli bataryası, nabız ölçme, uyku izleme, sesli mesaj gönderme özellikleri ve düşme uyarısıyla Tsmart S03, akıllı saatler arasında oldukça iyi bir alternatif. 
  • Huawei B3 Pro Talkband 2: Huawei'in hem akıllı bileklik hem de saat kategorisinde sayabileceğimiz B3 Pro Talkband 2, adımsayarı, GPS'i, nabız ölçme, uyku takibi ve su geçirmezlik özellikleriyle bir akıllı bileklikten beklediğin her şeyi sunuyor. 
Bunlardan birine sahip olmak için buraya tıkla!

[1] Global Mobile Consumer Survey, Executive Summary, 2017. 
 

Sana daha iyi bir alışveriş deneyimi sunulabilmesi için sitemizde çerez konumlandırmaktayız, kullanmaya devam ettiğinde çerezler ile toplanan kişisel verilerin Veri Politikamız - Bilgilendirmelerimizde belirtilen amaçlar ve yöntemler ile mevzuatına uygun olarak kullanılacaktır.