Araba Kliması Nasıl Çalışır?
Araba kliması hakkında merak ettiklerini bu yazımızda senin için derledik. İşte merek edilenler!
Yaz aylarında arabada en çok ihtiyaç duyulan sistemlerden biri klima sistemi oluyor. Yaz sıcağının en büyük kurtarıcısı olan klima sistemi, araç içini serinletmek ve sürüş konforunu arttırmak için önemli donanımlardan biri olarak karşımıza çıkıyor. Fakat pek çok kişi araç klima sisteminin nasıl çalıştığı hakkında bir bilgiye sahip değil. Temel işlevi araç içindeki sıcak havayı alarak soğutup daha ferah bir ortam sunmak olan araba kliması bir sizi mekanik bileşenlere sahip olup fiziksel bir çalışma prensibine sahip olması ile öne çıkıyor. Böylece soğutma işlemini gerçekleştirerek istenilen soğutmayı gerçekleştiriyor. Peki bu sistem tam olarak nasıl çalışıyor? Araba kliması nasıl çalışır, sorusunun cevabını bu yazımızda vermeye çalıştık, işte merak edilen o detaylar!
Araba Kliması Ana Bileşenleri Nelerdir?
Araba klimasının nasıl çalıştığını anlamak için ana bileşenlerinin ne olduğunu bilmek faydalı olacaktır. Bilinmesi gereken birkaç araç klima sistemi bileşeni yer almaktadır. Bunlar aşağıda verildiği şekilde detaylandırılabilir:
- Kompresör: Klima sisteminin kalbi olarak bilinen kompresör, soğutucu akışkanının basıncını arttırarak yüksek basınç ve sıcaklığa sahip bir gaz haline getirmektedir. Motor gücüyle çalışan bu kısım motor kayışı ile devreye girer ve devreye girdiği anda yüksek basınç elde ederek klimanın çalışmasına yardımcı olur.
- Kondansatör: Kompresörden çıkan yüksek basınçlı gazı geçtiği yer olarak bilinir. Burada akışkanın sıcaklığı düşerek gazdan sıvıya dönüşmektedir. Radyatör benzeri bir bileşen olan kondenser burada gazı hava ile temas ettirerek ısı kaybedip sıvıya dönüşmesine yardımcı olur. Soğutma fanları da bu esnada süreci hızlandırmak için dahil olur.
- Genleşme Valfi: Soğutucu akışkanın sıvı halde kondansatörden geçtikten sonra genleşme valfine gelmesi ile çalışmaya başlayan bir parça olarak yer alıyor. Bu vana içerisinde basınç düşerek soğutucu akışkanı buharlaşır. Buharlaşma sırasında gaz sıcaklığı düştüğünden çevredeki ısıyı emerek sıcaklığın düşmesine neden olur.
- Evaporatör: İç mekân ile soğutucu akışkan arasındaki ısı değişimini gerçekleştiren evaporatör, iç mekândan geçen hava ile temas eder. Böylece soğutucu gaz ısıyı emerken iç mekân havasının da soğumasına yardımcı olur.
- Kurucu: Klima sistemi içerisindeki nem ve yabancı maddeleri temizleyerek daha faz soğutucu akışkan depolanmasına yardımcı olur. Böylece basınç dengesini sağlar.
- Blower (Üfleyici): Evaporatörün arkasında bulunan üfleyici soğutulan havanın iç mekâna yayılmasını sağlar.
- Drenaj: Evaporatörden gelen soğutulmuş havanın iç mekân nemini almasını sağlar. Evaporatör altında bulunan drenaj buharlaşma sırasında nemin bu kanallar yardımıyla dışarıya atılmasını ifade eder.
Araba Klimasının Çalışma Prensibi
Araba kliması, bileşenlerini öğrendiğimize göre nasıl çalıştığını anlamamız için çalışma prensibine de göz atabiliriz. Araç klima sistemi soğuma işlemini gerçekleştirebilmek için dört temel bileşeni kullanarak klimanın çalışmasını sağlıyor. Bunlar aşağıda verildiği şekilde gerçekleşiyor.
- Araç klimasının çalışması içi ilk olarak kompresörün devreye girmesi gerekiyor. Klima açıldığı anda kompresör devreye girerek soğutucu akışkanın sıkışmasını sağlar ve klimanın soğutmasına yardımcı oluyor.
- Kompresörde oluşan yüksek basınçlı gaz kondansatöre ilerleyerek dışarıda bulunan hava yardımıyla gaz soğutularak sıvı bir hale geliyor. Isı dışarıya atılarak radyatöre doğru ilerliyor.
- Soğutucu akışkan sıvı hale geldiğinde genleşme valfinden geçerek basıncı düşer ve soğutucu akışkanın sıcaklığının düşmesini sağlıyor.
- Bu noktada soğutucu akışkan evaporatöre gelerek havadaki ısı emilerek buharlaşır ve gaz haline geliyor. Fanlar yardımıyla araç içine üfler ve serinlik sağlıyor.
Tüm klima bileşenlerinin devreye girmesiyle sağlanan soğuk hava akışı ile keyifli bir araba yolculuğu geçirmene yardımcı oluyor.
Araç Kliması Nasıl Kullanılır?
Araç kılmasının nasıl çalıştığını öğrendiğimize göre doğru bir klima kullanımının nasıl olduğuna bakalım.
1.Adım: Arabayı Çalıştırmadan Klimayı Çalıştırma
Öncelikle dikkat etmen gereken noktalardan biri olan arabayı çalıştırmadan klimayı çalıştırmamak oluyor. Eğer aracı çalıştırmadan klimayı çalıştırırsan klima sisteminin bozulmasına neden olabilirsin. Bunun için araca bindikten sonra aracı çalıştırmak ve ardından camları açarak klimayı çalıştırabilirsin. Daha sonra camları kapatarak araç içini dilediğin sıcaklığa getirebilirsin.
2.Adım: Dış Hava Modunu Aktifleştir
Eğer araçta dış hava modu özelliği varsa bu özelliği aktifleştirmelisin. Böylece araç içerisine daha fazla oksijen alarak içerideki havanın temizlenmesine de yardımcı olabilirsin. Bunun yanında iç hava modu içerideki havayı sabit tutmaya yardımcı olurken aynı zamanda kötü hava koşullarında açılası tavsiye edilir. Bunun dışında dış hava modunu kullanmak her zaman daha etkilidir.
3.Adım: Aracı Fazla Soğutma
Araç içinde klima kullanıyorsan fazla soğukta kullanmamaya özen gösterebilirsin. Çünkü klima sıcaklığını ne kadar soğukta kullanırsan araç o kadar fazla yakıt tüketecektir. Yakıtın çabuk bitmesini istemiyorsan orta seviyede kullanabilirsin. Bunun yanında araç fanı da dikkat edilmesi noktalardan biri. Fanın da hızlı bir şekilde çalışması yakıt tüketiminin artmasına neden olur. Aynı zamanda klima sisteminin zarar görebilir.
4.Adım: Motordan Önce Klimayı Kapat
Eğer seyahat işlemin bitti aracı park edip motoru kapatma noktasına geldiysen önce klimayı kapatmayı unutma. Bu motorun hem daha iyi çalışmasını sağlar hem de tekrar araç çalıştırıldığında herhangi bir ısı şokundan korur.
Sadece arabada serinlemek olmaz evde de rahat bir şekilde vakit geçirmek istiyorsan Klima Tavsiyeleri blog yazımıza göz atabilirsin.